Перейти к содержимому


ratisbons.com
Фотография

Немного о морских конвоях и Мурманске


  • Авторизуйтесь для ответа в теме
Сообщений в теме: 765

#41 OFFLINE   Thor

Thor

    Активный участник Форума

  • Topic Starter
  • Модератор
  • PipPipPipPipPip
  • 7 598 сообщений
  • 48 тем
    Last Visit Сегодня, 13:26
  • Город:Ленинград-Романов на Мурмане


Отправлено 22 Март 2010 - 14:03

Во времена подъёма золота с "Эдинбурга" ходил разговор о двух партиях "погибшего" золота на двух кораблях, и в каждой около 5 тонн. Насколько это может соответствовать действительности?

в свое время интересовался темой,перерыл много чего,данный факт не подтверждается источниками.На вскидку помню,что эти же эсминцы наш пароходик "Циолковский" потопили,был где-то еще отчет о подъеме на английском,если найду у себя-выложу в сжатом виде

#42 OFFLINE   Максим Н

Максим Н

    Активный участник Форума

  • Пользователь
  • PipPipPip
  • 1 184 сообщений
  • 53 тем
    Last Visit 07 Авг 2018 11:30
  • Город:Страна вечнозеленых помидоров

Отправлено 22 Март 2010 - 14:07

Продукт Количество в фунтах Цена вопроса

ATOMIC MATERIALS
Beryllium metals 9,681 lbs. $ 10,874.
Cadmium alloys 72,535 lbs. 70,029.
Cadmium metals 834,989 lbs. 781,466.
Cobalt ore & concentrate 33,600 lbs. 49,782.
Cobalt metal & Cobalt bearing scrap 806,941 lbs. 1,190,774.
Uranium metal 2.2 lbs. ---
Aluminun tubes (for reactors) 13,766,472 lbs. 13,041,152.
Graphite, nat., flake, lump or chip 7,384,282 lbs. 812,437.
Beryllium salts & compounds 228 lbs. 775.
Cadmium oxide 2,100 lbs. 3,080.
Cadmium salts & compounds, n.e.s. * 2 lbs. 19.
Cadmium sulfate 2,170 lbs. 1,374.
Cadmium sulfide 16,823 lbs. 17,380.
Cobalt nitrate 51 lbs. 48.
Cobalt oxide 17,800 lbs. 34,832.
Cobalt salts & compounds, n.e.s. 11,475 lbs. 7,112.
Cobaltic and cobaltous sulfate 22 lbs. 25.
Deuterium oxide (heavy water) 1,100 grs. ---

* n.e.s. stands for "not especially specified".


Page one


ITEM Quantity Cost in Dollars


Thorium salts and compounds 25,352 $ 32,570 Brass & bronze blanks 32,760,542 lbs. $ 6,270,740.
Uranium nitrate 500 lbs. --- Brass & bronze plates & sheets 536,632,390 lbs. 99,376,514.
Uranium nitrate (U02) 220 lbs. --- Brass & bronze pipes & tubes l6,642,267 lbs. 5,126,324.
Uranium oxide 500 lbs. --- Copper alloys 660 lbs. 396.
Uranium, urano-uranic oxide (U308) 200 lbs. --- Insulated copper wire, n.e.s. 399,556,720 lbs. 97,637,534.
Copper maaufactures, n.e.s. --- 278,336.
METALS & METAL MANUFACTURES Copper rods 2,875,916 lbs. 553,042.
Aluminum & alloys, ingots, slabs, etc. 366,73S,204 lbs. 53,884,473. Copper wire, bare 28,235,738 lbs. 5,261,483.
Aluminum rods & bars 13,744,709 lbs. 3,285,014. Copper wire, rubber-covered 16,521,612 lbs. 3,965,050.
Aluminum plates, sheets, strips 124,052,618 lbs. 45,408,111. Copper wire, weather-proof 4,848,312 lbs. 1,261,789.
Aluminum foil 409,556 lbs. 205,231. Copper munitions, excl. rotat. bands 1,598,723 lbs. 2,102,024.
Aluminum kitchen, hospital utensils 310 lbs. 1,428. Copper refined ingots, bars, etc. 75,663,895 lbs. 9,041,122.
Aluminum powders & paste 219,736 lbs. 91,915. Copper pipes & tubes 38,913,403 lbs. 22,728,592.
Aluminum contr. valves 980 lbs. 10,122. Copper plates & sheets 26,432,417 lbs. 5,642,774.
Aluminum manufactures, n.e.s. --- 308,542. Nickel-chrome electric resistance wire 1,603,104 lbs. 2,121,121.
Brass &c bronze ingots 10,214,064 lbs. 1,283,755. Nickel ore, conc. & matts l55,604 lbs. 116,571.
Brass & bronze bars, rods, etc. 66,329,462 lbs. 12,502,080. Nickel alloys & scrap 1,944,796 lbs. 812,3ll.
Brass & bronze pipe fittings 14,097 lbs. 30,931. Nickel ingots, bars, rods, etc. 15,669,441 lbs. 6,560,7l9.
Brass & bronze valves, 4-in. & over 204,288 lbs. 189,623. Nickel manufactures, n.e.s. --- 2,216,294.
Brass goods, plumbers 8,598 lbs. 5,828. Tin & tin mfrs, tin foil 82,583 lbs. 44,353.
Brass or bronze wire l6,139,702 lbs. 3,734,169. Tin ingots, pigs, bars, etc. 30,620 lbs. 16,079.
Brass wood scrcws l,2l8 gross 453. Tin manufactures, n.e.s. --- 2.
Brass or bronze hardware --- 13,465. Lead foil and tin foil 26,880 lbs. 15,546.
Brass & bronze die stocks, etc. 8,739 lbs. 9,180. Lead, pigs & bars 801,234 lbs. l,913,769.
Brass & bronze munitions 21,824,376 lbs. 4,253,987. Lead sheets & pipes ?4,555 lbs, 6,720.
Brass & bronze window strips 65,924 lbs. 28,567. Lead, solder 378 Ibs. 76.
Brass & bronze, forgings 218 lbs. 249. Lead, cable 1,681,081 lbs. 314,308.
Brass & bronze circles 933,110 lbs. 194,447. Lead, plate or battery plate 1,122 lbs. 475.
Brass & bronze manufactures, n.e.s. --- 233,843. Lead, shot l8l,506 lbs. 17,646.

Page two
Item Quantity Cost in Dollars
Item Quantity Cost in Dollars
METALS & METAL MANUFACTURES, continued METALS & METAL MANUFACTURES, continued

Vises 4,398 $ 68,521.
Lead, castings, circles, etc. 124,645 lbs. $ 40,569.
Lead manufactures, n.e.s. --- 105,421. Automotive wrenches & parts --- 25,736.
Carbonyl iron powder 27,050 lbs. 42,436. Wrenches & parts, excl. automotive --- 163,179.
Ferrochrome 7,820,3l3 lbs. 1,285,175. Drills, etc., metal cutting, power-driven 7,822,2l6 8,863,820.
Ferromolybdenum 5,357,500 lbs. 3,210,590. Drills, etc., excl. power-driven --- 9,062,215.
Ferrovanadium 1,074,190 lbs. 2,034,830. Hand-operated taps, etc., metal-working
Ferrophosphorus l9,229 lbs. 710. machines 593,278 1,091,423.
Ferrosilicon 16,187,318 lbs. 941,985. Hand-operated taps, etc., excL metal-
working machines --- 4,224,303.
Ferrotungsten 3,027,188 lbs. 4,715,335. Hand-operattd dies, etc., metal-work-
Ferro alloys, n.e.s. 88,900 lbs. 137,695.
Babbitt metal 604,569 lbs. 265,179. ing machines 35,538 32,346.
Quicksilver or mercury 10,590 lbs. 28,736. Hand-operated dies, etc., excl. metal-
Tungsten metal, etc. & alloy 279,449 lbs. 4,268,890. working machines --- 258,766.
Cerite or cerium ore 2,651 lbs. 8,978. Hand-operated metalcutting tools, n.e.s. --- 786,914.
Zirconium ore & concentrate 220 lbs. 2,420. Pliers, pincers, nippers, etc. 3,463 doz. 33,700.
Cesium metals & alloys 30,299 lbs. 78,61l. Drill pries, bit braces, etc. --- 217,288.
Chromium metal alloy scrap 23,924 lbs. 6,992. Planes, chisels & other cutting tools --- 121,833.
Manganese metal & alloys 359,006 lbs. ?9,259. Gauges for precision measure 38,348 1,562,938.
Molybdenum ore & concentrates 20,145,302 lbs. 10,841,501. Mechanic' hand tools, n.e.s. --- 5,272,573.
Magnesium metal primary form 17,798,206 lbs. 3,640,716. Tools with industrial diamonds 15 11l.
Molybdenum metal alloys, acrap 913,480 lbs. 466,602. Tool grinders, emery wheel dressers 15,650 lbs. 85,106.
Tantalum metal & alloys 6,513 lbs. 136,665. Hand tools & parts, n.e.a, --- 4,211,507.
Zirconium metal and alloy 193,450 lbs. 94,654. Padlock' of iron, steel, brass & bronze 146 521.
Magnesium powder 66 lbs. 75. Door locke of iron, steel, brass
Magnesium metal, n.e.s. 983,467 lbs. 208,475. bronze 5 doz. 55.
Molybdenum wire 396,527 lbs. 1,030,833. Wire bale ties 2,196,796 lbs. 103,900.
Ferromanganese 6,600 lbs. 1,272. Welding rods & wire, excl. electric 8,088,498 lbs. 1,487,802.
Vanadium ore & concentrate 5,395 lbs. 33,835. Wire on spools or coils, not cards 2,710,624 lbs. 270,830.
Metals & metal manufactures, n.e.s. --- 2,727,754. Wire, twisted 1,585 lbs. 536.

Page three

Item Quantity Cost in Dollars Item Quantity Cost in Dollars
Wire & manufactures, n.e.s. 23,236,266 lbs. $ 5,226,916. Zinc slabs, plates, blocs, n.e.s. 40,966,658 lbs. $ 3,750,736.
Wire nails 32,789,488 lbs. 1,214,356. Zinc wire 155,177 lbs. 38,767.
Tacks 900,422 Ibs. 133,604. Zinc manufactures, n.e.s. 202,324 lbs. 18,855.
Nails & staples, n.e.s. 8,105,218 lbs. 369,640. Bauxite concentrate, incl. alumina 11 tons 657.
Bolts, machine screws, nuts, etc. 13,370,637 lbs. 1,373,695. Plate, n.e.s. no alloy, excl. fabricated 17,951,792 lbs. 475,944.
Metal containers, filled, value 20% 68,650 lbs. 87,928. Armor plate, no alloy, not fabricated 39,283,679 lbs. 1,585,548.
Metal containers, unfilled 2,095,541 lbs. 352,525. Tin cans, finished or unfinished 667,603 lbs. 106,855.
Metal containers, unfilled, n.e.s. --- 616,795. Metal file cases, not insulated 3,547 165,004.
Pipestocks, etc., hand operated & parts --- 233,275. Metal File cases, insulated 13 2,860.
Screw plates, etc., hand-operated Metal furniture a parts, n.e.s. --- 49,360.
parts --- 639,746. Stoves, ranges, heaters, gas 84 9,296.
Machine knives, except metal cut 1,95l 41,218. Cooking, heating equipment, domestic
Safety razors 237 doz. 2,383. n.e.s. --- ?32,893.
Safety razor blades 857 c. 1,290. Parts, gas, kerosene, etc., stoves --- 16,617.
Cutlery, butchers & kitchens 34 doz. 500. Radiators house heating 1,426 1,315.
Cutlery, knives, shears 3,648 39,343. Oil burners & boilers industrial 126 59,605.
Cutlery & parts, n.e.s. --- 68,295. Parts oil burners & boilers, domestic --- 406,107.
Power transmission chains 92,675 lbs. 76,989. Cooking stoves, kerosene, excl. electric 27 1,332.
Chains, exc,. power transmission 13,971,287 lbs. 230,010. Room & water heaters, kerosene 1,088 13,059.
Enamelware, table, household, hospi- Stoves, room water heaters, gasoline 1,6ll 17,366.
tal, etc. 209,365 lbs. 43,492. Axes, broad & hand 12,608 doz. 22,769.
Boat propellers, blades 143,890 lbs. 8,042. Hacksaw blades, power machines 16,063 gross 346,272.
Metals & alloys, n.e.s. 791,073 lbs. 141,894. Hacksaw blades, excl. power machinery 32,172 gross 406,067.
Bauxite and other aluminum ores 56 tons 12,197. Circular saws, excl. diamond 36,175 1,079,630.
Zinc photo engraving sheets 220 lbs. 57. Circular saws, diamond 5,840 14,933.
Zinc sheets, n.e.s. & strips 2,000 lbs. 400. Saws, steel band, pit, drag & mill 7,l33 35,910.
Zinc slabs etc., special high grade 4,159,512 lbs. 397,266. Saws & parts, n.e.s. --- 1,551,889.
Zinc slabs, etc., high grade 26,757,974 lbs. 2,461,815. Augers, bits, gimlets, etc. 1,723 doz. 20,004.
Zinc slabs, etc, intermediate grade 4,253,496 lbs. 368,244. Files & rasps, under 7-in. 98,514 doz. 251,836.

Page four

Item Quantity Cost in Dollars Item Quantity Cost in Dollars
METALS & METAL MANUFACTURES, continued IRON, STEEL & ALLIED PRODUCTS
Files & rasps, 7-in. & over 95,811 doz. $ 330,827. Pig iron 7,644 tons $ 207,017.
Hammers & hatcbeta 24,757 doz. 92,890. Iron & sad scrap, n.e.s. 55 tons 35,989.
Shovels, spades, scoops, etc. 8,305 doz. 85,799. Tin plate cirles, strips, etc. 668 tons 84,490.
Scales & balances, n.e.s. 959 336,850. Iron & steel billets, no alloy 39,195 tons 8,522,389.
Scales, automatic, excl. bathroom 79,554 226,000. Iron & steel blooms, no alloy 1,064 tons 195,517.
Scales, precision 6,079 89,124. Iron & steel alloy billets 58,807 tons 16,327,932.
Hardware, car & Marine --- 249,162. Iron & steel alloy blooms 1,918 tons 356,652.
Hardware, n.e.s. --- 93,684. Iron & steel alloy slabs l ton 200.
Railway car wheels, excl. locomotive 44,532,719 lbs. 2,351,678. Steel alloy & tin plated bars 290 tons 32,51l.
Railway car tire & locomotive wheels 46,138,050 lbs. 3,169,777. Steel bars, cold finished 425,331,742 tons 39,360,892.
Railway car axles, without wheels 69,818,310 lbs. 2,520,778. Iron bars 994,557 lbs. 242,3l6.
Railway car axles, with wheels 45,900,258 lbs. 2,392,165. Concrete reinforcement steel bars 8,456,863 lbs. 441,350.
Railway locomotive car axles with- Iron & steel & tin plate bars, no
out wheels 1,632,615 lbs. 90,453. alloy 461 tons 27,136.
Railway locomotive car axles with Steel bars, no alloy, n.e.s. 209,312,002 lbs. 14,668,525.
wheels 2,190,959 lbs. 120,937. Stainless steel bars, n.e.s. 1,848,673 lbs. 632,12l.
Rail joints, splice bars, etc. 314,535,452 lbs. 9,427,137. Steel bars, alloy, n.e.s 368,427,121 lbs. 56,374,249.
R.R. switches, frogs, crossings l68,566,652 lbs. 10,946,307. Wire rods 3,648,579 lbs. 383,541.
Railroad spikes 56,999,319 lbs. 1,888,997. Roller plate, armor type 779,677 lbs. 17,891.
Railroad bolts, nuts, nut locks etc. 9,159,460 lbs. 630,947. Steel armor plate, alloy 5,801,465 lbs. 280,706.
Tie stock unfabricated whether or Steel plate, excl. armor alloy 20,820,647 lbs. 1,034,729.
not sheared to length 63,375 lbs. 3,840. Sciler plate, excl. armor type 37,614,885 lbs. 1,084,043.
Rails, 60 lbs. & over per yd. 170,025 lbs. 3,198,998. Plate alloy not fab. excl. armor 1l7,391,826 lbs. 6,497,713.
Rails, lese than 60 lbs. per yd, 2,144 tons 103,961. Stainless steel plate, not fab. 1,016,496 lbs. 339,468.
Rails, 60 lbs. & over per yd. 232,499 lbs. 10,009,983. Iron & steel structural shapes, not
Rails, under 60 lbs. 1,9l9 lbs. 81,965. fabricated 29,870 tons 1,871,436.
Sewing-machine needles 57,133 (M) 318,530. Iron & steel plates, fabricated,
Needles, excl. sewing-machine l4,447 (M) 183,503. punched, etc. l93,593,054 lbs. 12,623,581.
Iron & steel strip, cold-rolled,stainless 3,757,605 lbs. 803,546.

Page five

Item Quantity Cost in Dollars Item Quantity Cost in Dollars

Iron & steel hot-rolled, stainless 2,543,563 lbs. $ 476.262. Water, oil, gas, etc.., storage tanks 11,399,056 lbs. $ 832,539.
Iron & steel strip, cold-rolled, Seamless black pipe, n.e.s. 38,530,836 lbs. 2,932,023.
no alloy 192,816,458 lbs. 16,4ll,022. Iron or steel wood screws 5,496,440 gross 1,066,615.
Iron & Steel strip, hot-rolled Iron or steel tool bit blanks 4,403 lbs. 58,077.
no alloy 45,843,85l lbs. 1,903,017. Steel tank lines 2,386,98l lbs. 622,568.
Iron & steel & scroll, alloy, excl. Iron & steel manufacturers, n.e.s. --- 754,527.
stainless 1,196 lbs. 347. Iron & steel coated wire, n.e.s 17,803,17l lbs. 4,365,942.
Iron & steel band scroll, cold-rolled, Malleable iron castings 88,380 lbs. 40,828.
no alloy 2,281,415 lbs. 115,778. Gray iron castings 272,822 lbs. 32,235.
Iron & steel band scroll, hot-rolled, Steel casings, alloy, incl. stainless 63,289 lbs. 11,836.
no alloy 54,925 lbs. 2,054. Iron & steel grinding balls, no alloy, 3,948,946 lbs. 380,908.
Iron & steel skelp, excl. semi-fin. 22,400 lbs. 638. Iron & steel forgings, n.e.s. no alloy, 9,597,970 lbs. 1,676,349.
Iron sheets, galvanized 1,366,305 lbs. 50,761. Iron & steel grinding balls, alloy 3,978,051 lbs. 212,943.
Iron sheets, black 238,165 lbs. 6,665. Iron & Steel forgings, n.e.s., alloy 3,246,658 lbs. 615,391.
Steel sheets, galvanized 86,045,044 lbs. 3,363,966. Iron & steel forginga, n.e.s., alloy
Steel sheets, black, ungalvanized 432,663,290 lbs. 15,083,824. incl., stainless 13,429,686 lbs. 1,189,298.
Steel sheets, black, ungalvanized, Iron & steel hoop band, etc., cold-
stainless 8,452,653 lbs. 3,621,230. rolled, atainless l91,690 lbs. 5,544.
Steel sheets, ungalvanized, alloy 20,614,468 lbs. 2,244,755.
Steel hoop, cold-rolled, no alloy 1,727,369 lbs. 52,443. lron & steel hoop band, etc., cold-
Steel strip, cold-rolled, alloy 28,487,139 lbs. 5,508,009. rolled, alloy 1,169 lbs. 1,405.
Steel strip, hot-rolled, alloy 49,836,331 lbs. 7,982,848. Iron & steel hoop band, etc., hot-
Steel hoop, hot-rolled, alloy 497,701 lbs. 59,956. rolled. no alloy 1,460,590 lbs. 45,466.
Steel hoop, hot-rolled, no alloy 5,251,874 lbs. 162,656. Iron & steel hoop band, etc., hot-
Steel hoop, cold-rolled, alloy 107,504 lbs. 3,062. rolled, stainless 53,600 lbs. 1,402.
Tin plate & taggers' tin 339,131,813 lbs. 18,812,407. Steel casings, no alloy 675,033 lbs. 84,835.
Terneplate, incl. long ternes 21,928,318 lbs. 950,325. Boiler tubes, seemless 157,231,260 lbs. 17,,322,754.
Structural iron & steel shapes, fabri- 5,488 lbs. 1,063,865. Boiler tubes, welded 5,573,133 lbs. 613,956.
cated Pipe casing & oil-line, seamless 232,440,545 lbs. 11,164,969.
Pipe casing & oil-line, welded 50,165.68l lbs. 2,608,178.

Page six

Item Quantity Cost in Dollars Item Quantity Cost in Dollars
IRON, STEEL & ALLIED PRODUCTS, continued MACHINES, MACHINE TOOLS & PARTS, continued
Malleable iron screwed pipefittings 999,d94 lbs. $ l80,756. Engine, incL tool-room lathes 3,340 $23,371,672.
Cast iron pressure pipe 7,439,539 lbs. 231,256. Balancing machines 3l 155,484.
Cast iron pressure pipe-fittings 325,288 lbs. 31,891. Shapers, metal power-driven 624 3,231,785.
Cast iron soil pipe 3,458,599 lbs. 114,717. Planers, metal power-driven 487 15,238,453.
Cast iron soil pipe-fittings 659,248 lbs. 40,79l. Grinding-surface, internal, external 6,608 54,759,178.
Welded black pipe, steel 13,618,029 lbs. 887,868. Precision boring machines, n.e.s. 880 14,804,678.
Welded black pipe, wrought iron 80,646,845 lbs. 3,644,605. Tapping & threading machines 456 1,704,241.
Welded galvanized pipe steel 1,835,969 lbs. l02,5l4. Auto screw bar type 1,926 23,440,971.
Iron & steel pipe, n.e.s. 67,763,737 lbs. 13,768,322. Knee & column milling 1,651 11,789,505.
Welded galvanized pipe, wrought Milling machines, n.e.s. 3,507 28,021,650.
iron 13,575,094 lbs. 691,250. Gear cutting 978 7,408,674.
Iron & steel pipe-fittings, n.e.s. 7,900,447 lbs. 2,900,1l7. Machine drilling sensitive, excl. bench 3l2 1,1l5,999.
Iron & steel wire, uncoated 86,937,329 lbs. 12,119,586. Radial drilling 759 6,181,009.
Iron & steel sash & frames 17,400 lbs. 1,583. Drilling machines, n.e.s. 1,352 5,301,663.
Iron & steel sheet piling 35,388,919 lbs. 952,275. All type breaching machines 281 2,678,790.
Galvanized wire 107,105,217 lbs. 7,246,6l4. Horizontal boring drill, etc. 845 19,552,825.
Barbed wire 81,459,023 lbs. 4,099,632. Gear honing finishing, n.e.s. 95 617,100.
Woven wire fencing 2,269,999 lbs. 186,761. Blower, ventilate machines & parts -- 4,682,945.
Cast-iron screwed pipe-fittings 7,383,537 lbs. 220;590. Canning machinery -- 210,083.
Woven wire screen cloth, insect 48,068 lbs. 18,890. Dairy equipment, commercial, n.e.s. 1,313 644,900.
Woven wire screen cloth, excl.insect 2,532,725 lbs. 2,179,358. Dyeing & finishing machinces & parts -- 68,?17.
Wire rope & cable, not insulated 101,891,796 lbs. 25,089,532. Flour grist mill machinery & parts -- 11,827.
Wire strand 36,474 lbs. 2,182. Forging machinery & parts -- 53,856,07l.
Electric welding rods & wire 24,264,316 lbs. 2,411,053. lce-making equipment & parts -- 261,547.
Refrigerating equipment & parts -- 439,904.
MACHINES, MACHINE TOOLS & PARTS Knitting machine parts, n.e.s. -- 67,804.
Lathes 2,644 28,373,506. Sewing machines & parts 362 127,085.
Turret lathes 3,073 25,574,695. Paper converting machinery & parts -- 1l0,793.
Engine lathes & bench type 999 5,770,713. Sawmill machinery & parts -- 166,221.

Page seven

Item Quantity Cost in Dollars
Item Quantity Cost In Dollars
MACHINES, MACHINE TOOLS & PARTS, continued ELECTRICAL EQUIPMENT, continued
Water wheels, turbines & parts -- S 522,845. Electric railway motors 8 $ 16,250.
Textile machinery & parts, n.e.s. -- 93,838. Electric locamotives railway mining 87 750,154.
Wood planers, matchers, etc. 1,571 344,854. Electric station warehouse & factory
Wire drawing machines & parts -- 2,508,079. trucks 1,229 4,587,780.
Blast cleaning, tumbling machines 6 37,224. Electric industrial trucks & tractors,
Chucks for machine tools 128,551 3,068,7ll. n.e.s. 424 1,204,401.
Foundry equipment parts, n.e.s. -- 3,896,873. Starting, etc. equipment for indus-
Die-casting equipment -- 918,455. trial motors -- 4,389,290.
Power metal working machine tools, n.e.s. 5,773 6,461,539. Starting, etc. equipment for electrlc
Rolling mill machinery & parts, n.e.s. -- 19,316,915. motors -- 730,015.
Power machines, tools & parts, n.e.s. -- 60,313,833. Accessories & parts for motors, n.e.s. -- 947,366.
Portable electric tools, power-driven 1,297 123,433.
Portable electric tools, n.e.s.
ELECTRICAL EQUIPMENT Electric fans 3 33.
Switchboard panels & parts, excl. tele- Electric incandescent lamps 930,860 135,515.
phone -- 6,407.509. Searchlights & airpot beacons 953 4,189,708.
Oil circuit breakers & switches 7,318 1,593,675. Floodlights 457 13,593.
Power switches, circuit breakers, over Electric domestic vacuum cleaners 204 6,752.
10 amp. -- 2,281,137. Domestic heating or cooking devices,
Fuse plugs cont. mica 24,908 6,414. -- 50,203.
Fuses, n.e.s. 151,051 39,720.
Watt hour & other measuring meters 21,901 473,285.
Electric indicating instruments, n.e.s. 7,779 315,962. Electric melting furnaces & parts -- 10,466,162.
Electric recording instruments 1,610 157,717. Heat treating furances & parts -- 17,949,385.
Electric testing apparatus & parts, Industrial heatiag devices & parts -- 1,088,925.
n.e.s. -- 2,696,617. X-ray tubes 1,260 188,594.
Electric testing machines 4,367 334,064. X-ray apparatus & parts n.e.s. -- 2,628,349.
Lighting arresters, etc. -- 547,579. Therapeutic apparatus, n.e.s. -- 1,088,925.
Motors 13,463 6,102,370. Electric refrigerators, household 20 3,258.
Armatures for motors -- 35,408. Electric refrigerators, commercial un-
der one ton 30 9,674.

Page eight

Item Quantity Cost in Dollars Item Quantity Cost in Dollars
ELECTRICAL EQUIPMENT, continued CANVAS ARTICLES, WOOLEN GOODS, CLOTHING, ETC.
Electric refrigerator parts -- $ l5l,438. continued
Radio receiving set components, n.e.s. -- 7,051,328. Canvas articles -- $ 7,239,229.
Loud speakers 133 1,833. Numbered biscuit & naught duct 1,009,120 sq. yd. 934,150.
Radio receiving set accessories, n.e.s. -- 2,082,247. Kapok life saving appliances -- 21,975.
Telegraph apparatus & parts -- 3,603,037. Fabric coated or impreg., n.e.s. 652,366 sq. yd. 446,797.
Telephone instruments 386,530 16,558,894. Textile manufactures, n.e.s. -- 141,l34.
Telephone equipment & parts, n.e.s. -- 15,739,286. Other cordage 2,500 lbs. 2,264.
Bells, buyers, enunciators & alarms -- 492,174. Istle or tampico manufanured 6 tons 2,640.
Starting, lighting, etc., equipment -- 264,9l8. Twine, binder, excl. cotton or jute 16,613,012 lbs. 1,903,578.
Electric insulating material l,586,378 lbs. 698,310. Flax, hemp, ramie manufactures,
Electric conduit iron or steel 1,548,868 lbs. 116,783. n.e.s. -- 7,456.
Electric conduit rigid metal, n.e.s, 221 948 lbs. 23,896. Hemp, ramie twine & cordage 319,649 lbs. 32,839.
Electric conduit metal, n.e.s., etc. -- 260,082. Pyroxlin coated impreg. fabric 17,693 sq. yd. 38,084.
Sockets, outlets, etc., & parts -- 391,867. Elastic webbing, not over 1 1/2 in. 1,009,500 yds. 57,226.
Electric interior lighting fixtures, Cotton moss & hair matresses 30 368.
fluorescent -- 10,442. Synthetic cut fibers & waste, n.e.s. 87,8l5 lbs. 32,249.
Electric interior lighting fixtures, Synthetic knit fabric in the pc. 3,000 lbs. 3,737.
n.e.s. -- 109,774. Woven synthetic yarn fabric, n.e.s. 22,663 lbs. 23,219.
Electric exterior lighting fixtures -- 226,878. Rayon waste & staple fiber 500,069 lbs. 141,668.
Electric curl. irons -- 8. Woven yarn fabric print cv. synth. 1,248 lbs. 1,785.
Flashlight cases 104,630 93,254. Synthetic hosiery, excl. nylons
Wmn's & childrea 1 doz. pr. 12.
CANVAS ARTICLES, WOOLEN GOODS, CLOTHlNG, ETC. Synthetic textile manufactures -- 1,617.
Clothing, aviation -- 1,017559. Oakum 5,130 lbs. 969.
Clothing, military & air, n.e.s. -- 283,367. Kapok cushions upholstery pads 12 30.
Clothing, military, personal & or- Cordage, n.e.s. 32,466 lbs. 5,468.
ganizational -- 21,701,189. Veg. fibre straw grass manufac-
Clothing navel 26,788. tures, n.e.s. -- 2,175.
Clothing military, cold weather -- 5,220,572. Mohair cloth 1,572,382 lbs. 2,670,321. . l5QIQIa ..comm.

Page nine

Item Quantity Cost in Dollars Item Quantity Cost in Dollars
CANVAS ARTICLES, WOOLEN GOODS, CLOTHING, ETC, RUBBER COMMODITIES
continued Erasers & bands 61,539 lbs. $ 21,802.
Wool noile & waste 100 lbs. $ 29. Piecegoods & hospital sheeting,
Wool felts woven for machine l46 lbs. 315. n.e.s. l,745,3l3 sq. yd, 1,523,472.
Wool carpets & rugs 364 sq. yd. 348. Boots, shoes & heels 1,046,667 pr. 1,794,735.
Book cloth pyroxlin coated 5,328 sq. yd. 4,819. Clothing, gloves & mittens 179,163 doz. 1,437,294.
Synthetic braids, fringe, etc. -- 6,816. Druggist rubber sundries 1,188,146 513,434.
Viscose & cupr. cent. fil. yarn, etc. 40,126 lbs 22,577. Rubber manufactures: friction
Acetate rayon yarn 292,272 lbs. 184,283. tape, fan belts, auto & balata
Spun rayon yarn 84,07l lbs. 52,168. belting, hose & tubing, pack-
Nylon yarn 4 lbs. 33. ing, mats, flooring, etc. 65,472,339 lbs. 28,887,600.
Wool cloth & dress goods 95,384,022 lbs. 192,642,856. Rubber manufactures, n.e.s. -- 1,672,246.
Wool blankets 5,242,637 lbs. 7,472,329. Synthetic rubber 362,839 lbs. 125,943.
Wool knit apparel, n.e.s. 203 lbs. 450,304. Latex & other forms of rubber
Hair & felt manufactures, n.e.s. 18,432 lbs. 2,750. compounded for mfr. l,117,278 lbs. 366,413.
Wool or mohair manufactures, Hard rubber electrical goods,
n.e.s

Сообщение отредактировал Максим Н: 22 Март 2010 - 14:10


#43 OFFLINE   Thor

Thor

    Активный участник Форума

  • Topic Starter
  • Модератор
  • PipPipPipPipPip
  • 7 598 сообщений
  • 48 тем
    Last Visit Сегодня, 13:26
  • Город:Ленинград-Романов на Мурмане


Отправлено 22 Март 2010 - 14:16

в свое время интересовался темой,перерыл много чего,данный факт не подтверждается источниками.На вскидку помню,что эти же эсминцы наш пароходик "Циолковский" потопили,был где-то еще отчет о подъеме на английском,если найду у себя-выложу в сжатом виде


QP-11 был обнаружен U-88,которая его и атаковала,правда безуспешно,после чего было принято решение-"Эдинбургу" покинуть конвой(на "Эдинбурге" держал флаг контр-адмирал Бонем-Картер,ком-й 18-й эскадрой). Вот так,в момент выполнения очередного противолодочного зиг-зага он и попался.....

Сообщение отредактировал Tor: 08 Ноябрь 2010 - 12:33


#44 OFFLINE   Максим Н

Максим Н

    Активный участник Форума

  • Пользователь
  • PipPipPip
  • 1 184 сообщений
  • 53 тем
    Last Visit 07 Авг 2018 11:30
  • Город:Страна вечнозеленых помидоров

Отправлено 22 Март 2010 - 14:23

и все это было под прицелом!

Прикрепленные файлы



#45 OFFLINE   Thor

Thor

    Активный участник Форума

  • Topic Starter
  • Модератор
  • PipPipPipPipPip
  • 7 598 сообщений
  • 48 тем
    Last Visit Сегодня, 13:26
  • Город:Ленинград-Романов на Мурмане


Отправлено 22 Март 2010 - 14:23

самое смешное состоит в том,что немцы не знали о характере груза "Эдинбурга"!Так что Тайхерт,командир U-456,не получил таки Рыцарского креста.....

#46 OFFLINE   DMS

DMS

    Активный участник Форума

  • Пользователь
  • PipPipPipPipPip
  • 3 672 сообщений
  • 185 тем
    Last Visit Вчера, 18:09
  • Город:Кола


Отправлено 22 Март 2010 - 15:36

Легкий крейсер "Эдинбург"(тип "Белфаст"),потоплен 02/09/1942 г. с 5,5 тоннами золота на борту,шел в составе QP-11,торпедирован U-456(стрельба веером,3 торпеды,попадание 2-х),затем торпедирован нем.эсминцами Z-24,Z-25,"Герман Шеманн"("Г.Шеманн" был поврежден в бою,затоплен экипажем),а крейсер был добит англ.эсминцем "Форестер".1-я часть золота была поднята с помощью водолазного судна "Стефанитариум", арендованным англичанами у немецкой фирмы "ОСА" (Бремен).В 1981 г. с глубины 245 метров был поднят 431 слиток (5,129 тонны),и в 1986 г.,с помощью водолазного судна "Дипвотер-2"-29 слитков,на корабле осталось 5 слитков.В своих воспоминаниях командующий СФ Головко А.Г. малость приврал,говоря о 10 тоннах золота.....


Скан таблицы из книги "Золото с крейсера "Эдинбург" авторы О.А. Крымцев, А.Л. Злобин.

Прикрепленный файл  Edinburg_zoloto.jpg   179,17К   88 скачиваний

#47 OFFLINE   DMS

DMS

    Активный участник Форума

  • Пользователь
  • PipPipPipPipPip
  • 3 672 сообщений
  • 185 тем
    Last Visit Вчера, 18:09
  • Город:Кола


Отправлено 22 Март 2010 - 15:55

ещё несколько фото из книги "Золото с крейсера "Эдинбург" авторы О.А. Крымцев, А.Л. Злобин.

Прикрепленный файл  Edinburg_1.jpg   48,99К   38 скачиваний Прикрепленный файл  Edinburg_2.jpg   50,97К   40 скачиваний

Прикрепленный файл  Edinburg_3.jpg   46,66К   43 скачиваний Прикрепленный файл  Edinburg_4.jpg   46,32К   42 скачиваний

#48 OFFLINE   DMS

DMS

    Активный участник Форума

  • Пользователь
  • PipPipPipPipPip
  • 3 672 сообщений
  • 185 тем
    Last Visit Вчера, 18:09
  • Город:Кола


Отправлено 22 Март 2010 - 16:03

"...Находясь в тылу немцев почти девять месяцев, группа Ляндэ обнаружила 77 конвоев. По ее донесениям было потоплено 28 и повреждено 12 германских кораблей..."

"Девять месяцев на острие штыка" Опубликовано: "Мурманский вестник" № 48 (4691) от 20.03.2010. автор: Рашид САЛЯЕВ.

Прикрепленный файл  razv1.jpg   62,69К   54 скачиваний Прикрепленный файл  razv2.jpg   52,65К   56 скачиваний

Прикрепленный файл  razv3.jpg   42,62К   42 скачиваний Прикрепленный файл  razv4.jpg   39,27К   40 скачиваний
Морозной ночью 10 февраля 1944 года в Северной Норвегии, на полуостров Варангер, на парашютах приземлились три человека. Высадка оказалась не слишком удачной. Летчик совершил ошибку, которая обошлась парашютистам в лишние 30 километров пути по заснеженным сопкам. К тому же из-за сильного ветра Моряк неловко приземлился и повредил ногу.
Собравшись вместе, они долго лежали среди валунов, вслушиваясь в тревожную тишину. Теперь они были совершенно одни - без документов, биографий и даже имен. У них остались только клички: Моряк, Смелый, Знаток. Все вместе - разведгруппа «Х-13».

Как у миллионов…
Имена и прошлое они оставили там, на Большой земле. Все трое были из 181-го особого разведывательного отряда Северного флота. Командовал им младший лейтенант Виктор Леонов, впоследствии дважды Герой Советского Союза. Именно он выделил опытных и смелых моряков для выполнения важного и рискованного задания.
Биографии у них были обычные - как у миллионов ровесников.
Командир группы, Моряк, - старшина первой статьи Владимир Николаевич Ляндэ родился в 1918-м в Ростове-на-Дону. Работал бригадиром электриков на «Ростсельмаше», затем служил в Черноморском флоте, в рядах которого и встретил начало Великой Отечественной. Защищал Одессу и Севастополь, затем Москву, успел повоевать и на Кольской земле - под Алакуртти. А потом фронтовая судьба привела его на Северный флот.
Краснофлотец Анатолий Васильевич Игнатьев, Смелый, был на год младше. Перед войной трудился токарем на вагоностроительном заводе в родной Твери.
Радист-шифровальщик Знаток, краснофлотец Михаил Николаевич Костин родился 16 августа 1922 года в вятской деревне Ивошины в многодетной семье. В 1938 году приехал в Мурманск и поступил в морской рыбопромышленный техникум. Но с третьего курса пришлось уйти, так как семья ждала от него материальной помощи. Он быстро окончил учебно-курсовой комбинат, получил профессию радиста, с февраля 41-го начал работать на судах «Морзверьрыбпрома». Война застала в рейсе, и спустя четыре месяца Костина призвали в разведотдел Северного флота.

Точки и тире наводят на цель
…После приземления они ждали часа три. И вот наконец послышался гул самолета, который должен был сбросить основной запас продовольствия. Но в это время из-за сопок внезапно взвилась зеленая ракета - рядом были фашисты. Разведчики снова затаились среди холодных камней... Груз, сброшенный с самолета, так и не нашли, хотя искали несколько дней.
Зима выдалась щедрой на снег и морозы, и бойцы с трудом пробрались на побережье, где должны были обосноваться для проведения операции. Стали переносить туда снаряжение. Первая ходка прошла благополучно, но они не расслаблялись. И не напрасно. Один раз, возвращаясь к своему месту, километрах в трех от него едва не столкнулись с горными егерями, которых было больше десятка. Видимо, те наткнулись на лыжню, проложенную разведчиками утром. Всего метров сорок отделяло притаившихся за камнями и приготовившихся к бою моряков от преследователей. Спасла быстро, как всегда бывает зимой, надвинувшаяся темнота. Егеря не рискнули идти по «горячему» следу - вернулись на сопку, где находились их землянки.
Сделав небольшой крюк, разведчики быстро добрались до наспех устроенного лагеря. Забрали радио-станцию, наполнили рюкзаки и, взвалив лыжи на плечо, ушли в сопки, стараясь передвигаться с камня на камень.
На новом месте соорудили из снега замаскированное жилище и старались совсем не выходить на открытое пространство. За морем наблюдали в бинокль и перископ разведчика...
А в штабе Северного флота с нетерпением ждали разведданные от группы «Х-13». И команда Владимира Ляндэ, обосновавшаяся на юго-восточном берегу Варангер-фьорда, приступила к работе. Знаток - радист Михаил Костин регулярно передавал сведения о движении кораблей и транспортов противника, доставлявших военные грузы в Северную Норвегию, о результатах ударов нашего флота и авиации по ним и другим объектам, ежедневно сообщал данные метеонаблюдений. Вскоре разведчики точно знали: если фашистские гидросамолеты рыскают над водой - жди караван. И значит, нужно удвоить бдительность.

В снежной норе
Жить и работать в снежной норе было, конечно, нелегко. Воду для чая кипятили на миниатюрном костерке из сухого спирта. Рукавицы, носки и портянки сушили своим телом; для этого прятали их между нижней рубашкой и лыжной курткой.
В начале апреля стали подходить к концу продукты. Но, как назло, погода стояла нелетная. В первых числах мая группа «Х-13» радировала на Большую землю: «С 26 апреля без продуктов. О сухарях забыли. Духом не падаем». Они бодрились, но голод подтачивал силы. Весь рацион составлял плитку шоколада на троих в день.
7 мая в штабе получили еще одну скупую радиограмму: «Чувствуем себя плохо. Сил нет. Просим быстрой помощи». Командир не стал сообщать, что они обморозились, болеют цингой, а он сам жестоко страдает от фурункулов.
И только 10 мая пилот-доброволец, пробив низкую облачность над самыми сопками и чудом не врезавшись в них, сбросил мешки с продуктами. Самолет встречали Ляндэ и Игнатьев, Костин в это время следил за морем. Более десяти километров волокли на себе обессиленные разведчики спасительный груз.
Собственно говоря, это срок, к которому операция, рассчитанная на три месяца, должна была завершиться. Но слишком ценными были сведения, которые передавала «Х-13»… Проходили недели, а они по-прежнему не спускали глаз с моря. Боевая вахта велась круглосуточно.

Лай овчарок за спиной
Как ни кратки были радиосеансы, но фашисты, судя по всему, знали, что у них под боком работают разведчики, и не раз пытались добраться до них. Однако нашим парням удавалось уйти. Особенно острая ситуация сложилась в конце августа. Моряки лежали в укрытии в камнях, когда увидели большую группу горных егерей. Те поднимались на соседнюю сопку, и только лай собак нарушал тишину. По команде Ляндэ разведчики быстро собрались и рванули в сторону города Вадсе.
И как раз в этот момент эскадрильи советских штурмовиков и бомбардировщиков обрушили смертоносный груз на немецкие суда. Но морякам некогда было любоваться этой картиной. Они бежали по руслу широкого ручья. Чтобы сбить со следа овчарок, то прыгали с камня на камень, то брели по колено в холодной воде. И так до темноты.
С рассветом Анатолий Игнатьев скрытно поднялся на сопку и снова обнаружил противника. Моряки начали поспешный отход - опять по руслам речек, с камня на камень. Голодные, мокрые, смертельно усталые, они больше всего берегли рацию. Повезло и в этот раз. Более того, на высоком берегу фьорда они обнаружили груз, сброшенный для них еще в день высадки.

Точка снятия
Группа «Х-13» сообщила о своем положении в штаб и получила приказ: «Двигаться в точку пересечения моря с сушей в районе Босфиорда». Туда пробирались несколько суток под проливным дождем. Увидев море, воспрянули духом. Каждый в душе надеялся, что через несколько дней их снимет катер. Но получилось иначе: поступил приказ продолжить работу.
Лишь в конце октября, когда новый снег накрыл их убежище, пришла долгожданная радиограмма: «Укажите точку для снятия вас». Моряки передали координаты залива. Ответ пришел оперативно: «Ждите катер каждую ночь».
Измученные и голодные люди на радостях перестали экономить остатки продуктов. И поплатились за это: сильный шторм скомкал намеченные планы. Еще целую неделю моряки сидели без крошки хлеба. Единственной их пищей в эти дни стали лиса, на свою беду рыскавшая неподалеку, да несколько леммингов.
Но вот наконец катер пришел и доставил изможденных разведчиков на базу в Полярное. Эпопея завершилась 27 октября. Правда или нет, но есть упоминания о том, что на причале их встречал командующий флотом Арсений Головко. А начальник политуправления флота Александр Николаев распорядился тут же их сфотографировать. Два тех портрета из трех газета публикует сегодня - на них разведчики запечатлены в шапочках, которые сами сплели во время операции из парашютных строп.
Находясь в тылу немцев почти девять месяцев, группа Ляндэ обнаружила 77 конвоев. По ее донесениям было потоплено 28 и повреждено 12 германских кораблей. Кроме того, моряки по собственной инициативе разведали несколько оборонных объектов немцев на юго-восточном побережье полуострова Варангер и передали 15 донесений о них на Большую землю. Они оказались очень кстати, ведь именно в те дни, когда разведчики наконец вернулись домой, началась знаменитая Петсамо-Киркенесская операция, в ходе которой была освобождена и Северная Норвегия.
7 февраля 1945 года командование флота подало рапорт о присвоении каждому члену группы звания Героя Советского Союза. Рассказывают, было и второе представление, но и оно осталось без ответа.

Последний подвиг Моряка
Мирная жизнь двух разведчиков, демобилизовавшихся в 45-м, оказалась, увы, очень короткой. Самый физически сильный из группы Анатолий Игнатьев, Смелый, умер от туберкулеза в 1947 году в Ленинграде. Ненадолго пережил его и командир.
О судьбе Владимира Ляндэ мне недавно рассказала его племянница Лидия Петровна Тюрина, которая заведует библиотекой гарнизонного Дома офицеров. Вернувшись в родной разрушенный Ростов, он столкнулся с послевоенным разгулом преступности. Однажды, когда возвращался с женой домой, в парке имени Горького настигла группа отморозков. Но попытка поглумиться над парочкой обошлась негодяям дорого, урок от разведчика они получили хороший. После этого случая Владимир пошел работать в уголовный розыск Ростова.
Он быстро доказал свое умение и хватку в новом деле, за успешную борьбу с уголовной нечистью получил офицерское звание. Однако вскоре судьба приготовила ему еще одно смертельное испытание. Собственно говоря, командир «Х-13» сам пошел ему навстречу.
Случилось это в ночь на 1 января 1949 года. Ляндэ был свободен от дежурства и находился дома. После полуночи неожиданно пришли коллеги из бригады по борьбе с бандитизмом. Но не в гости. Они хотели посоветоваться по поводу задержания отпетого уголовника, на совести которого было несколько убийств. Оказалось, что тот как раз находился у своей матери, неподалеку от места, где жил Ляндэ. Можно предположить, расчет был на то, что в праздничную ночь матерый преступник не упустит случая расслабиться, и задержать его будет проще… Владимир, конечно, не мог остаться в стороне - быстро собрался и отправился на операцию с товарищами.
Когда подошли к дому, где находился уголовник, бывший разведчик взял на себя самое опасное - решительно постучал в дверь, рассчитывая успеть обезоружить убийцу. Однако тот был настороже и к тому же знал Ляндэ в лицо. Распахнув дверь, он тут же открыл стрельбу в упор из двух пистолетов. Шансов уцелеть у Моряка не оказалось… Бандит выскочил из окна на задний двор и попытался скрыться. Но его настигли пули других милиционеров.
В ростовской школе № 20 создан музей, посвященный выпускникам, прославившим город. Есть в нем и стенд, рассказывающий о Владимире Ляндэ.

Всю жизнь в эфире
А самый молодой из группы - Михаил Костин, Знаток, после Победы еще почти три года служил в разведотделе флота. Но сумел экстерном сдать экзамены за десятый класс. А позже, уже в возрасте, заочно окончил Ленинградское высшее мореходное училище имени С. О. Макарова - радиотехнический факультет, который традиционно считается одним из труднейших.
Костин радистом ходил на многих судах Мурманского морского пароходства. На берегу его ждала жена Тамара. До свадьбы, которая состоялась в 1953-м, она носила фамилию Кочерова. Кстати, представительница рода, который живет на Кольском полуострове с XVIII века (сюда был сослан далекий предок за участие в восстании Емельяна Пугачева). Она подарила мужу двух сыновей, которые, как и отец, получили в Ленинграде высшее техническое образование, а ныне живут и трудятся в родном Мурманске.
Между прочим, долгие годы Тамара Викторовна понятия не имела о подробностях боевого прошлого своего мужа. Узнала, лишь когда в центральной газете появился очерк о наших разведчиках. И меня это не удивляет. Встречаясь время от времени с ним на шестом этаже нашего пароходства, где располагается радиоцентр, я пытался завязать разговор о его фронтовой жизни. Он обычно смущенно отнекивался, отделывался несколькими фразами… Вот так же и с фотографией. Михаил Николаевич увлекался ею, оставил после себя множество снимков, на которых запечатлены родные, друзья, места военных действий на Кольском полуострове. А собственных фото почти и нет. Что тут скажешь? Настоящий разведчик.
Последние годы жизни Костин трудился старшим мастером учебно-курсового комбината, где делился опытом с молодыми радистами. Тяжелая болезнь подкосила, когда ему едва исполнилось шестьдесят. 21 сентября 1982 года последний разведчик группы «Х-13» ушел туда, откуда нет возврата. Откуда не пробьется даже радиосигнал.

Сообщение отредактировал DMS: 22 Март 2010 - 16:04


#49 OFFLINE   Thor

Thor

    Активный участник Форума

  • Topic Starter
  • Модератор
  • PipPipPipPipPip
  • 7 598 сообщений
  • 48 тем
    Last Visit Сегодня, 13:26
  • Город:Ленинград-Романов на Мурмане


Отправлено 22 Март 2010 - 16:10

Однотипный с "Эдинбург" "Белфаст"-на нем водолазы отрабатывали методику погружения

Прикрепленные файлы



#50 OFFLINE   DMS

DMS

    Активный участник Форума

  • Пользователь
  • PipPipPipPipPip
  • 3 672 сообщений
  • 185 тем
    Last Visit Вчера, 18:09
  • Город:Кола


Отправлено 22 Март 2010 - 18:45

в свое время интересовался темой,перерыл много чего,данный факт не подтверждается источниками.На вскидку помню,что эти же эсминцы наш пароходик "Циолковский" потопили,был где-то еще отчет о подъеме на английском,если найду у себя-выложу в сжатом виде


«ЦИОЛКОВСКИЙ»
груз. т/х, 2847 брт, МГМП. Капитан — В. Г. Левицкий (погиб).
Дата и место гибели -- 01.05.42, Баренцево море, в 100 милях к сев. от Кольского зал., 71°46' с.ш., 34°30' в.д.
Судно следовало с грузом леса в Англию в конвое QP-11. Потоплено немецкими эсминцами Z-24, Z-25, ПЛ «У-589» во время боя конвоя с фашистскими кораблями. Часть команды, 13 чел., была спасена английским корветом. Погибло 33 чел.

ЦГАНХ ф. 8045, оп 3, д. 1112, с. 33; Морской флот, 1982. № 3, с. 52; Schofield В. В. [44], р. 36.

#51 OFFLINE   Thor

Thor

    Активный участник Форума

  • Topic Starter
  • Модератор
  • PipPipPipPipPip
  • 7 598 сообщений
  • 48 тем
    Last Visit Сегодня, 13:26
  • Город:Ленинград-Романов на Мурмане


Отправлено 22 Март 2010 - 19:08

«ЦИОЛКОВСКИЙ»
груз. т/х, 2847 брт, МГМП. Капитан — В. Г. Левицкий (погиб).
Дата и место гибели -- 01.05.42, Баренцево море, в 100 милях к сев. от Кольского зал., 71°46' с.ш., 34°30' в.д.
Судно следовало с грузом леса в Англию в конвое QP-11. Потоплено немецкими эсминцами Z-24, Z-25, ПЛ «У-589» во время боя конвоя с фашистскими кораблями. Часть команды, 13 чел., была спасена английским корветом. Погибло 33 чел.

ЦГАНХ ф. 8045, оп 3, д. 1112, с. 33; Морской флот, 1982. № 3, с. 52; Schofield В. В. [44], р. 36.

Да, 5 тонн золота оно не везло,да и кто-бы додумался его грузить на такое судно?

#52 OFFLINE   DMS

DMS

    Активный участник Форума

  • Пользователь
  • PipPipPipPipPip
  • 3 672 сообщений
  • 185 тем
    Last Visit Вчера, 18:09
  • Город:Кола


Отправлено 22 Март 2010 - 19:27

про 10 тонн из книги "Золото с крейсера "Эдинбург" авторы О.А. Крымцев, А.Л. Злобин стр.35.

"...Надо отметить, что в процессе переговоров норвежцы держались суховато и были очень уверены в успехе операции. Они были сильно разочарованы, словно на них полился холодный душ, когда узнали от нас, что речь пойдет о 5,5 т золота, а не о 10 т, как они рассчитывали, прочитав мемуары бывшего командующего Северным флотом адмирала Головко. Очевидно, в его книгу попали данные о прибытии из Москвы партии в 10 т золота, часть из которого затем была погружена на «Эдинбург», а часть - на корабли других конвоев. Вторая часть золота благополучно дошла до адресата, и поэтому о путях движения таких партий золота нужно вести отдельное повествование. Норвежцы, несколько погрустнев, все же улетали из Москвы в хорошем расположении духа. Казалось, они были в полушаге от успеха..."

#53 OFFLINE   Vova

Vova

    Участник Форума

  • Пользователь
  • Pip
  • 183 сообщений
  • 2 тем
    Last Visit Вчера, 11:39
  • Город:Питер

Отправлено 23 Март 2010 - 13:48

Имена и прошлое они оставили там, на Большой земле. Все трое были из 181-го особого разведывательного отряда Северного флота...


http://radikal.ru/F/...c2606d.jpg.html

Сообщение отредактировал Vova: 23 Март 2010 - 14:23


#54 OFFLINE   DMS

DMS

    Активный участник Форума

  • Пользователь
  • PipPipPipPipPip
  • 3 672 сообщений
  • 185 тем
    Last Visit Вчера, 18:09
  • Город:Кола


Отправлено 23 Март 2010 - 17:53

воспоминания по "Эдинбургу" из книги "Портовый флот от портостройки до "МАСКО".

Прикрепленный файл  ________.jpg   185,87К   81 скачиваний

#55 OFFLINE   Thor

Thor

    Активный участник Форума

  • Topic Starter
  • Модератор
  • PipPipPipPipPip
  • 7 598 сообщений
  • 48 тем
    Last Visit Сегодня, 13:26
  • Город:Ленинград-Романов на Мурмане


Отправлено 24 Март 2010 - 10:00

На фото - эсминец типа "Леберехт Маас",пр.1934. Однотипный с ним "Z-7 Герман Шеманн",пр.1934а был потоплен в Баренцевом море после боя с лег./кр. "Эдинбург" и э/м "Форестер" подрывными зарядами и торпедами с Z-24.

Прикрепленные файлы


Сообщение отредактировал Tor: 24 Март 2010 - 12:51


#56 OFFLINE   Thor

Thor

    Активный участник Форума

  • Topic Starter
  • Модератор
  • PipPipPipPipPip
  • 7 598 сообщений
  • 48 тем
    Last Visit Сегодня, 13:26
  • Город:Ленинград-Романов на Мурмане


Отправлено 24 Март 2010 - 10:05

"Георг Тиле",участвовавший в боях у Нарвика,после повреждений,нанесенный английскими эсминцами, выбросился на берег. Ромбаксфьерд. Фото-Максима Калошкина

Прикрепленные файлы


Сообщение отредактировал Tor: 24 Март 2010 - 12:53


#57 OFFLINE   Dietrich

Dietrich

    Активный участник Форума

  • Пользователь
  • PipPipPipPipPip
  • 3 479 сообщений
  • 20 тем
    Last Visit 06 Дек 2019 12:10


Отправлено 24 Март 2010 - 10:14

Страсть как люблю такие фотографии! :10:

#58 OFFLINE   Thor

Thor

    Активный участник Форума

  • Topic Starter
  • Модератор
  • PipPipPipPipPip
  • 7 598 сообщений
  • 48 тем
    Last Visit Сегодня, 13:26
  • Город:Ленинград-Романов на Мурмане


Отправлено 24 Март 2010 - 12:53

"Z2 Георг Тиле",пр.1934

Прикрепленные файлы



#59 OFFLINE   Thor

Thor

    Активный участник Форума

  • Topic Starter
  • Модератор
  • PipPipPipPipPip
  • 7 598 сообщений
  • 48 тем
    Last Visit Сегодня, 13:26
  • Город:Ленинград-Романов на Мурмане


Отправлено 24 Март 2010 - 13:10

Данный корабль в представлении не нуждается...линкор "Тирпиц".Именно угроза атаки "Тирпицем","Шеером" и"Хиппером" послужила причиной роспуска конвоя PQ-17.Немцы операцию назвали как всегда помпезно-"Ход конем",однако "Тирпиц" опоздал с выходом в море,и на тот момент PQ-17 был уже расспущен.Ну а дальнейшая судьба конвоя известна....

Прикрепленные файлы


Сообщение отредактировал Tor: 24 Март 2010 - 13:11


#60 OFFLINE   Thor

Thor

    Активный участник Форума

  • Topic Starter
  • Модератор
  • PipPipPipPipPip
  • 7 598 сообщений
  • 48 тем
    Last Visit Сегодня, 13:26
  • Город:Ленинград-Романов на Мурмане


Отправлено 24 Март 2010 - 13:13

"Тирпиц" в Норвегии,1943 г.

Прикрепленные файлы






ratisbons.com
Информационные страницы

Лучший Форум военных коллекционеров